Om psykoterapeutuddannelsen og Vedfelt Instituttet

Det vigtigste terapeutiske redskab er dig selv. Derfor er psykoterapeutuddannelsen for dig, der vil arbejde med din personlighed og dine relationer, som grundlag for din terapeutiske faglighed.  

Vedfelt Instituttet har teoretisk base i kybernetisk psykologi, der primært ser mennesket som et hyperintelligent selvregulerende informationssystem, med et rigt indre liv, kropslig sensitivitet og usædvanlige muligheder for helende samvær. Dette menneskesyn er grundlaget for terapeutuddannelsen.  Her lærer du at arbejde ud fra en omfattende forskningsbaseret oplevelsesorienteret viden om sammenhænge mellem krop, følelse, psyke, spiritualitet og kommunikation. 

Vi ser den enkelte som et kreativt væsen med skjulte, ubevidste ressourcer, der kan opdyrkes og dermed løfte personen op over tilsyneladende uløselige problemer. Mennesket er et rigt facetteret væsen og derfor vil du lære en mængde forskellige veje at træde i kontakt med din klient.  Du kommer til at arbejde med en variation af  ressourceorienterede samtalemetoder omkring drømme, kropssansning, dynamisk tegneterapi, mindfulness, dybdemeditation, analyse af stemning og kontakt sammen med kognitive analysemetoder. Metoderne hjælper dig med at komme i kontakt med dine egne og dine klienters skabende nytænkning og selvudvikling. Forløbet er bygget op, så du nænsomt, men systematisk kommer til at møde ukendte sider af dig selv, som vil få afgørende betydning for dit liv og din selvoplevelse. 

Uddannelsen er delt op i et 1-årigt grundforløb og en 3-årig overbygning. Grundforløbet er for enhver, der søger personlig udvikling og professionel kompetenceudvikling.

Grundforløbet er adgangsgivende til at søge om optagelse på den fulde psykoterapeutuddannelse.

Uddannelsen kan tages på 4 år med mulighed for at strække det op til 6 år. Undervisningen foregår dels i Gadevang ved Hillerød og i København. 

Vedfelt Instituttet

I 1986 indledte Ole og Lene Vedfelt et samarbejde omkring grupper for personlig udvikling og træningsgrupper for professionelle i sundhedssektoren. Ole var på dette tidspunkt internationalt certificeret jungiansk analytiker, kendt for bogen ”Det kvindelige i manden” og aktiv som underviser på Jung Instituttet København. Han havde afsluttet en gestalt/kunstterapeutuddannelse og var i gang med en psykodramauddannelse. Lene arbejdede med kriserådgivning, strukturel familieterapi, psykodrama, helhedsterapi og bioenergi. Hun var endvidere pionér med hensyn til ressourceorienteret pædagogik. Begge var i intensiv meditationstræning hos meditationslærer Bob Moore, og begge var optaget af muligheden for integration af forskellige værdifulde metoder. 


I 1995 stiftedes Vedfelt Instituttet for Integreret Psykoterapi og Kybernetisk Psykologi. Det blev rammen om den psykoterapeutiske uddannelse som i 1998 blev struktureret efter de ministerielle retningslinjer, som var basis for Psykoterapeutforeningen. Uddannelsen fik under denne struktur sit første hold kandidater i 2004.

Det integrative projekt

Et vigtigt skridt i udviklingen af den integrerende teori og metode var Ole Vedfelts internationalt anerkendte bog ”Drømmenes dimensioner” som påviser, at det er muligt at integrere de førende terapeutiske skolers erfaringer i en samlet forståelse. Bogen blev et internationalt standardværk og er optaget i internationale videnskabelige databaser. Ole og Lene Vedfelt og lærergruppen har til stadighed videreuddannet sig med henblik på at udvide den integrerede metode, og med bogen ”Bevidsthed”, fremlagde Ole en overordnet teoriramme og empirisk begrundelse for en kybernetisk psykologi. Heri udvides bevidsthedsbegrebet i forhold til traditionel vestlig tænkning. Klassiske psykodynamiske begreber som modstand og forsvar omdefineres og beskrives som hensigtsmæssig informationregulering i komplekse systemer. Disse grundprincipper blev videreudviklet i bogen ”Ubevidst intelligens”  , og i talrige videnskabelige artikler samt i antologi- og leksikonbidrag. I forbindelse med kurser i kybernetisk psykoterapi med Ole Vedfelt har mange psykologer fået specialistgodkendelse af Dansk Psykologforening.

Nutid

Torben Hansen er i dag leder af Vedfelt Instituttets uddannelse. På instituttet er der en fast tilknyttet gruppe af højt kvalificerede lærere. Lene Vedfelt, Ole Vedfelt, Torben Hansen og Henriette Løvdal er centralt placeret i teori, gruppesupervision og praksislæring. Henrik Hass er ansvarlig for opgavevejledning. Anders Vogt, Lisa Dahlager og Anne Maj Nielsen varetager den individuelle supervision af de studerendes arbejde med studieklienter. Desuden bidrager en række højt kvalificerede fagspecifikke undervisere. 

Vedfelt Instituttet er ramme om en lærergruppe, der er meget aktiv med hensyn til forskning, publikation, videreuddannelse og metodeudvikling. I 2022 udgav Torben Hansen og Henrik Hass bogen ”Kybernetisk psykologi – ubevidste intelligens i psykoterapi og hverdag”. 

Anne Maj Nielsen har bidraget til fagbladet Psyke og Logos med en artikel, hvori hun bruger teori om kybernetisk psykologi. Løbende bidrager Ole Vedfelt med artikler i internationale tidsskrifter og bøger samt konferencebidrag.  Ole Vedfelt har i Psykoterapeutforeningens 25-års jubilæumsblad beskrevet Vedfelt Instituttets historie og trukket linjer op til den seneste forskning og nutidens typiske patologier, samt markeret instituttets teorier og metoder. 

Vedfelt Instituttets vision, menneskebillede og værdigrundlag

Vi ønsker at fremme personlig udvikling og modenhed hos mennesker, der vil arbejde med sig selv og deres relationer. Vi vil inspirere og kvalificere fagligheden hos mennesker, der arbejder med andre mennesker. Vedfelt Instituttets  psykoterapeutuddannelse er en del af denne samlede indstilling til udvikling af menneskeværd og samfund. Når et menneske arbejder med sig selv, har det stor værdi for det fællesskab, man er en del af. 

Vi opfatter mennesket som et grundlæggende socialt individ, hos hvem medmenneskelighed og kærlige egenskaber kan bringes i harmoni med personlighedens velbefindende, egeninteresse og sundhed. Dette menneskesyn underbygger vi med psykoterapiforskning, empati- og altruismeforskning samt moderne spædbarnsforskning. Mennesket er fra fødslen er et relationelt væsen. Dette danner baggrund for vores faglige etik og en demokratisk undervisning efter moderne pædagogiske principper med engagerede og ansvarlige kursister.

Ressourceorienteret terapi, anerkendende pædagogik og langsigtet personlig udvikling er kernekvaliteter ved Vedfelt Instituttets kurser og uddannelser. Anerkendelse udstrækker sig også til forståelse for det værdifulde i forskellige psykoterapeutiske hovedskolers metoder og en undersøgende videnskabelig holdning til, hvornår og hvordan disse med fordel kan kombineres og integreres med hinanden. I en bredere forstand bringer det os i samklang med virkeligheden i en senmoderne globaliseret verden. Med ovenstående udgangspunkt mener vi, at uddannelsen har et formål, som rækker ud over den enkelte og kan bidrage til en bedre og mindre konfliktfyldt verden.

Modtag vores nyhedsbrev